ONS Ondernemers Netwerk Schuytgraaf

Van klein naar groter? Tips van Mark

Ik denk dat veel (startende) ondernemers het wel herkennen. Je bent enige tijd terug gestart, hebt al een aantal opdrachten of klanten maar je kunt er nog steeds niet van leven.
Het wordt tijd om stappen te zetten en je onderneming te laten groeien naar de volgende fase!

De eerste belangrijke vraag is vervolgens:
Kan ik echt van mijn huidige onderneming leven?
Met andere woorden, kan ik met mijn diensten of producten voldoende geld verdienen om minimaal in mijn kosten te voorzien en er bij voorkeur ook nog wat aan over houden. Je privésituatie is hierbij een belangrijk uitgangspunt. Ben je alleen of samenwonend/getrouwd? Woon je gehuurd of in een koopwoning? Heeft je partner een stabiel inkomen?

Ik raad je aan om alle vaste kosten per maand goed in kaart te brengen. Kosten zoals hypotheek/huur, gas water en licht en alle verzekeringen (schade, ziektekosten, arbeidsongeschiktheid en pensioen). Daarnaast is het belangrijk om te bepalen wat je nodig hebt voor je kosten levensonderhoud. Denk hierbij bijvoorbeeld aan eten/drinken, kleding, investeringen, vakanties, etc.

Als je dit goed in beeld hebt weet je welke winst er uit je ondernemersactiviteiten over moet blijven. Dit brengt je meteen bij het volgende vraagstuk.

Welke omzet moet ik gaan realiseren om dit plaatje kloppend te krijgen?
Let op, omzet is niet hetzelfde als winst! Van je omzet gaan eerst alle kosten en omzetbelasting af voordat je van winst spreekt. Winst voor belasting wel te verstaan. Want als eenmanszaak of Vof moet je nog inkomstenbelasting betalen over dit bedrag.

Inzicht in je zakelijke cijfers?
Het opstellen van een financiële begroting is voor veel ondernemers een lastige exercitie. Om de financiële kant van je onderneming goed ik kaart te brengen zul je een investeringsbegroting, een exploitatiebegroting en een liquiditeitsbegroting moeten opstellen. Misschien heb je dit al gedaan bij de start van je onderneming maar is het voor de gewenste groei aan te raden om dit nu opnieuw te (laten) doen.

Met de investeringsbegroting breng je in kaart hoeveel geld je nodig hebt om de volgende stap te zetten. Moeten er wellicht investeringen gedaan worden in machines, software of werkruimte bijvoorbeeld? Bepaal daarnaast over welke financiële middelen je zelf beschikt. Trek deze bedragen van elkaar af en je weet wat je financieringsbehoefte is. Dit is belangrijk om goed onderbouwd aan te kunnen tonen hoeveel je nodig hebt van een bank of andere financier.

De exploitatiebegroting maakt inzichtelijk wat de verwachte kosten en baten van je onderneming zijn. Deze begroting begint met een omzetverwachting waar je de inkoopwaarde van de omzet vanaf trekt. Vervolgens breng je alle variabele en vaste kosten, afschrijvingen en belasting in mindering. Je houd dan je bruto resultaat over.

Het laatste onderdeel van je financiële begroting is de liquiditeitsbegroting. In deze begroting breng je verwachtte geldstromen in kaart. Wat komt er per maand binnen en wat gaat er weer uit. Zo krijg je ook een overzicht van de maandelijkse begin- en eindstand van je bankrekening. Je ziet de ruime en de krappe periodes in het jaar zitten. Hier kun je vervolgens je strategie en of ondernemersactiviteiten op aanpassen.

Met je financiële begroting krijg je meer structuur in je onderneming. Je hebt doelen gesteld en om deze doelen te realiseren moet je in actie komen! Naast de cijfers komt het nu aan op het tonen van het juiste ondernemerschap.

Omzet overkomt je niet, dat verdien je!
Als je onvoldoende omzet realiseert kijk dan eens kritisch in de spiegel. Stel jezelf kritische vragen als: wat is mijn werkwijze, hoe zit mijn verdienmodel in elkaar, wie of wat is mijn doelgroep, laat ik voldoende passie zien, toon ik de juiste dosis lef en durf? Investeer in je netwerk en zorg dat je vindbaar en zichtbaar bent op social media.Maak een plan!

Niemand heeft je vooraf verteld dat ondernemen makkelijk is maar je vindt het kennelijk leuk, anders wil je geen sprong vooruit maken.

Vergeet vooral niet dat je dingen al heel goed doet. Maar probeer zeker ook nieuwe dingen uit, daag jezelf uit, wees jezelf, durf fouten te maken en het opnieuw te proberen. Geniet van elk succes, hoe klein ook!

Mijn tip is: durf je kwetsbaar op te stellen, daar leer je het meest van. Als eenmanszaak of zzp-er ben je maar alleen. Het gevaar van bedrijfsblindheid ligt op loer. De toegevoegde waarde van een businesscoach wordt hier vaak vergeten.
Ik ga graag het gesprek met je aan!

Voor deze blogserie geef ik het stokje door aan: Ronald Schrijber van Microbieren.nl
Ik lees graag waar zijn passie voor 'bieren en vogels' vandaan komt en hij heeft vast nog leuke tips!

Groeten,
Mark van Alken
MARK’s | Coaching voor ondernemers                   www.mark-s.nl / info@mark-s.nl

 

Naar het overzicht

Bijeenkomst gemist?

Verslag 13 november - Borrel met een bal

Deze keer een bijeenkomst zonder spreker, maar met een netwerkspel, gezelligheid en mooie nieuwe... Lees meer »

Dining & Wining

Op 28 september jl vond de allereeste Dining & Wining van ONS plaats. En wat wat het een succes! Lees meer »

Ontmoet een ondernemer

Het verhaal van Anneke Wezeman van Praktijk Puntenslijper

Anneke Wezeman woont samen met haar vriend en kat Sjors (“de ster van de tekenles”) aan de rand v... Lees meer »

Het verhaal van Roy van Mechelen van Mijn Architect

Na jarenlang in loondienst gewerkt te hebben, startte Roy van Mechelen in 2010 met Mijn Architect. Lees meer »